Site icon Brand New Journey

Waarom wij zo van formats houden

Ken je dat?

Je hebt besloten dat contentmarketing voor jouw bedrijf een goede aanvulling op de bestaande marketingmix is. Je hebt je leidinggevende overtuigd, budget gekregen en een strategie op papier gezet. Inmiddels staat ook de contentplanning en kan het schrijven, filmen en designen beginnen.

Meestal start je met een brainstorm om geschikte onderwerpen boven tafel te krijgen. Maar wat doe je met die lijst onderwerpen of stapel post-its die daaruit voortkomen? Hoe ga je die losse onderwerpen omzetten in daadwerkelijke blogs? Hoe koppel je daar invalshoeken aan? En hoe zorg je dat er enige regelmaat zit in jouw content?

Want daar loopt het vaak spaak. In de uitvoer. Doordat je niet genoeg onderwerpen kunt bedenken of doordat je niet in staat bent op regelmatige basis content te produceren.

De Libelle van je oma

Als je een contentplatform te vullen hebt, werkt het goed om een paar terugkerende items te hebben. Omdat je er niet vanuit kunt gaan dat je altijd inspiratie hebt om elke keer vanuit het niets met nieuwe ideeën te komen. Daarom werken wij graag met formats. Of je zou het ook rubrieken kunnen noemen.

Bij deze term denk je misschien aan de brievenrubriek in de Libelle van je moeder of oma. En eerlijk is eerlijk: daar komt het eigenlijk wel op neer. Die brievenrubriek heeft altijd dezelfde plek in het tijdschrift, beslaat altijd evenveel pagina’s en is altijd hetzelfde opgemaakt. Herkenbaar dus.

Want dat is waar het om draait: herkenbare, terugkerende artikelen volgens eenzelfde opzet.

Het YouTube kanaal van BNJ

Zo delen wij via ons YouTube-kanaal om een week een vlog. De #omdeweekvlog. Of maken we voor onze klant ABS Autoherstel op hun contentplatform ABSoluut.tv een format over familiebedrijven. Dat het een goed format is, blijkt wel uit de cijfers. Deze blogs worden altijd als beste gedeeld en gelezen.

Tijdens mijn studie journalistiek leerde ik dat formats (of rubrieken) belangrijk zijn voor het bladritme van een tijdschrift.

Een tijdschrift is namelijk altijd op dezelfde manier ingedeeld, het heeft een herkenbaar, afwisselend ritme. Dat zie je bijvoorbeeld bij Volkskrant Magazine. Een van de eerste rubrieken die je tegenkomt is Eindelijk Weekend. Elke week vertelt een bekende Nederlander hoe hij zijn weekend start. Een grote foto met een kort artikeltje. Herkenbare content en leuk om te lezen.

In de tweede helft van het magazine is er ruimte voor de restaurantrecensie en (mijn persoonlijke favoriet) het lezersdilemma. Waar lezers andere lezers om raad vragen bij problemen of dilemma’s. Typisch zo’n format waar je direct heen bladert.

De formats van jouw bedrijf

Maar wat hebben contentmarketeers aan dit principe van afwisseling en herkenbaarheid? Nou, het is prima te kopiëren naar online. Ook daar moet je een balans zien te vinden tussen terugkerende rubrieken en een goed variatie in onderwerpen en invalshoeken.

Het voordeel van online is dat je veel meer soorten content kunt plaatsen. Behalve tekst (interviews, blogs, columns, longreads) kun je ook gebruikmaken van -interactieve- infographics of overzichten en natuurlijk video. Dit maakt dat je nog meer mogelijkheden hebt om af te wisselen. En juist afwisseling is belangrijk om bezoekers/lezers/kijkers/volgers te blijven boeien.

Al die content kun je heel mooi aan elkaar koppelen. En als je dat op een slimme manier doet is het ook nog eens heel goed voor je online vindbaarheid.

Formats zorgen voor herkenbare punten in een stroom aan afwisseling. Maar daarvoor moet je wel een constante stroom aan content hébben.

Heb jij die stroom al? We helpen je graag om die in te richten.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Exit mobile version