Site icon Brand New Journey

7 redenen waarom je een nieuwe website nodig hebt

Nieuwe website

“Wanneer is het tijd voor een nieuwe website?” vroeg iemand me.

“Wanneer is het tijd voor nieuwe schoenen?” was mijn reactie.

Hier had mijn gesprekspartner snel antwoord op. “Versleten, uit de mode, niet praktisch, niet meer van deze tijd, dat soort dingen.”

“Wat dat betreft is jouw website net een schoen.” reageerde ik.

Hij keek glazig me aan en verklaarde me voor gek. Ik bestelde nog twee koppen koffie en legde hem uit wat volgens mij de redenen zijn om een nieuwe website te overwegen. Aan zijn ogen zag ik dat hij me snapte en flauw verscheen er een glimlach op zijn gezicht.

Een week later kreeg ik de opdracht om een nieuwe website voor hem te bouwen en stuurde hij me voor de grap een foto van zijn nieuwe schoenen.

Dit zijn zeven redenen om een nieuwe website te overwegen.

1. Niemand bezoekt de website

Iedere eerste maandag van de maand log je in op Google Analytics. En elke keer klik je teleurgesteld het tabblad weg. Weer geen bezoekers. Om de één of andere reden weet niemand jouw website te vinden.

Het wegblijven van bezoek kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar misschien ligt het aan jouw website. Is de website wel aantrekkelijk genoeg? En laadt hij snel, zodat de bezoeker niet uit verveling wegklikt omdat het te laden te lang duurt? Misschien wordt de content wel niet goed opgepikt door Google, waardoor je niet vindbaar bent. Of valt er winst te behalen door de content beter te promoten.

2. Er komen geen leads binnen

Geen bezoek, betekent ook geen leads. Maar ook al krijg je duizenden bezoekers per maand op jouw website, dan nog komt het voor dat niemand converteert in een lead. En waar heb je de website dan voor? Is het een digitale hangplak geworden voor bezoekers die niet bij je kunnen kopen?

Een nieuwe website is wellicht wat overdreven, maar het lijkt me wel een goed idee om eens goed te kijken naar de inrichting. Misschien kunnen we er met een aantal kleine aanpassingen voor zorgen dat er klanten uit jouw website komen. Dat verdient zich dan wel heel snel terug!

3. De website werkt niet op mobile devices

Kom op, het is 2016. Als jouw website niet werkt op een smartphone of tablet dan kun je net zo goed de stekker eruit trekken. Ok, misschien benader ik het nu wel heel negatief. Maar ga jezelf eens na. Waar bezoek jij de meeste websites mee?

Bij Bol.com komt bijvoorbeeld de helft van het siteverkeer via een mobiel binnen. Volgens dit onderzoek van PayPal dankt Nederland zelfs de complete e-commerce groei aan mobiel. Volgens dit onderzoek van iAcquire en Surveymonkey leidt 70% van alle mobiele zoekopdrachten binnen een uur tot een actie op een website.

Snap je nu waarom ik zo hamer op het belang van een website die werkt op mobile devices?

4. Jouw website is ouder dan de iPhone

Rond 2008 zat ik in Amerika. Ik weet het nog goed, de eerste iPhone was net een jaar uit. Dat is ruim acht jaar geleden. Is jouw website net zo oud, of misschien nog wel ouder? Dan raad ik je aan om na te denken over vernieuwing.

Het gaat namelijk hard met de ontwikkelingen. En niet alleen op het gebied van webdesign. Ook hackers en ander cybertuig zit niet stil. Waarschijnlijk kan jouw website daarom wel een update gebruiken. Gebruik je WordPress? Dan kun je een aantal dingen zelf al oppakken.

En zeg nu zelf. Is jouw website nog van deze tijd? Staat er nog een Hyves icoontje op de homepagina? Dan moeten we daar echt iets aan doen. Ik kan er niets aan doen, maar als ik op een website kom die er verouderd uitziet, dan vertrouw ik het niet meer. Bestaat het bedrijf nog wel? Kan ik het wel vertrouwen? Word ik hier niet opgelicht? Dat soort vragen schieten dan door mijn hoofd.

5. Je schaamt je voor je website

Wanneer was de laatste keer dat jij trots sprak over jouw website op een verjaardag? Kun je het je niet meer herinneren? Dan ben je waarschijnlijk toe aan een nieuwe. Natuurlijk kan het zo zijn dat de website geen bezoek krijgt en ook geen klanten genereert. Maar een lelijke website kan ook echt niet!

Zo sommige kleding uit de mode raakt, zijn er ook elementen van een website die in de loop van de tijd veranderen. Zorg er daarom voor dat jouw website ook visueel helemaal up to date is, dan hoef je je daar niet meer voor te schamen.

6. Geen nieuws geplaatst de laatste 6 maanden

Een website is tegenwoordig dynamisch. Dat wil zeggen dat er regelmatig iets verandert. Er worden bijvoorbeeld nieuwe pagina’s aan toegevoegd of je hebt een blog die frequent wordt ge-update.

Niet alleen jouw bezoekers houden daar van, ze hebben een reden om terug te blijven komen. Ook Google komt vaker langs om te kijken of er nog iets veranderd is. Dit zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt.

Al een paar maanden niets meer geplaatst? Dan lijkt het me eerst zaak om te kijken waarom dat niet gebeurt is. Een nieuwe website is wat overdreven, maar wellicht is het zo’n gedoe om iets te plaatsen in het CMS van jouw website? Dan is een overstap misschien wel interessant.

7. Je hebt op alle bovenstaande vragen ja geantwoord

Kun je op alle bovenstaande vragen ‘ja’ antwoorden? Neem dan zo snel mogelijk contact op met mij. Op één of meerdere vragen ‘ja’ geantwoord? Neem dan ook contact met me op, want ik help je graag verder.

Het is heel belangrijk dat je je beseft dat de website onderdeel is van jouw merk. Of van jouw bedrijf. In mijn ogen is de website een belangrijk visitekaartje, maar daarnaast is het ook een niet te onderschatten bron aan nieuwe contacten. Stel jezelf daarom kritisch de vraag of jouw website nog wel voldoet. Behaal jij jouw doelen met de huidige website?


Misschien is een nieuwe website helemaal niet nodig en kunnen we het met een paar kleine aanpassingen verbeteren. Ik kijk graag even mee met je naar de mogelijkheden.

En? Ben jij toe aan een nieuwe website? Voel jij je aangesproken door dit artikel? Of weet jij nog andere redenen om over te stappen op een nieuwe website?

Exit mobile version