Site icon Brand New Journey

Mijn schrijfproces: van idee naar artikel op onze website

Ik praat graag over Brand New Journey. De reacties zijn altijd bijzonder als ik op een verjaardagsfeestje vertel dat ik blog voor mijn werk. De aanwezigen hangen direct aan mijn lippen. Dat hoor je namelijk niet vaak.

En dan komen de vragen:

“Waar schrijf je dan over?”

“Hoe onderhoud je je blog?”

“Wat doe je met alle ideeën? Worden het allemaal blogs?”

“Wat gebruik je om je blogs te schrijven?”

“Heb je een schrijfproces?”

Nu ik deze vragen een paar keer real-life beantwoord heb lijkt het me leuk om deze ook hier te delen. En ik zal niet liegen, ik werd geïnspireerd door een blog van Buffer om het zo op te schrijven.

Mijn blog onderwerpen

Ik schrijf over verschillende onderwerpen hier bij Brand New Journey en voor onze opdrachtgevers. Je kunt hier terecht voor artikelen over (content) marketing, webdevelopment, social media, design, productiviteit en ondernemen. Maar ook zal ik regelmatig schrijven over hoe het hier bij Brand New Journey gaat.

Waarom zo breed? Nou, dat is niet zo gek. Hoewel ik me met name richt op content marketing is de rest ook van belang. Door over deze onderwerpen te schrijven laat ik zien wie wij zijn en wat we doen. Als je met Brand New Journey wilt werken is de kans namelijk heel groot dat je met mij of met mijn collega’s te maken krijgt.

Daarnaast zijn de artikelen die ik schrijf misschien niet direct interessant voor mijn huidige klanten. Sterker nog, misschien zijn ze niet eens direct interessant voor potentiële klanten. Nee, ik schrijf ze voor het netwerk van mijn potentiële klanten. Raar? Ik leg het je uit.

Potentiële klant: “Ik ben echt op zoek naar iemand die mij kan helpen met mijn blog.”

Mijn doelgroep: “Toevallig heb ik gisteren een super gaaf artikel gelezen over e-mailmarketing. Martijn Bloksma van Brand New Journey schreef het. Op zijn website zag ik ook dat hij helpt bij het opzetten van een blog. Ik zou hem eens bellen.”

Potentiële klant: “Top, ga ik doen!”

Deze afbeelding uit Rand Fishkin’s Content Marketing Manifesto laat het nog eens duidelijk zien:

Ik probeer onze content dus te richten op iedereen die contact heeft met onze potentiële klanten. Nog steeds heel breed en daardoor wordt ons bereik ook een stuk groter.

Een blogartikel: Van idee naar publicatie

Bij Brand New Journey ben ik verantwoordelijk voor de marketing. Bij het schrijven van een blog werk ik regelmatig samen met de rest van het team. Daar heb ik het proces op ingericht, lichtelijk geïnspireerd door een post op Lifehacking en dit artikel van Buffer.

Zo verwerk ik mijn ideeën

Om op ideeën te komen voor mijn artikelen lees ik veel. Dagelijks blader ik op mijn iPad door Flipboard en Feedly. Interessante artikelen bewaar ik voor later in Pocket.

Op een rustig moment ga ik beneden in de huiskamer op de bank zitten en lees ik een uur lang de artikelen door die ik in Pocket bewaard heb. De artikelen die ik wil gebruiken als input voor een blogpost markeer ik als favoriet. Dit triggert een IFTTT recept dat een nieuw item aanmaakt op mijn Trello board “Blogposts”. Dit Trello board gebruik ik om alle ideeën te verzamelen voor mijn blogartikelen.

Elke vrijdag maak ik een planning voor de week erop en kijk ik op mijn Trello board welke ideeën ik om ga zetten in artikelen.

Het schrijven van een blogartikel

Dit is een WordPress website. Maar het duurt even voordat ik mijn blogartikelen in WordPress zet. Het meeste werk wordt namelijk verricht in Google Drive. Daar schrijf ik het hele artikel in. Eenmaal tevreden? Dan gaat het artikel naar Wordpess. Daar vul ik het artikel aan met plaatjes en links naar andere artikelen. Zowel intern als extern.

Vaak wordt een blog beter in de koelkast

Als mijn blog in WordPress staat vind ik het fijn om het artikel minimaal een dag “in de koelkast te zetten”. Dit betekent dat ik er een dag lang niet meer naar kijk. Ik merk dat ik er de volgende dag met een hele frisse blik naar kijk en zaken zie die me eerder niet opgevallen waren.

Van koelkast naar publicatie

Na de laatste check is het tijd voor publicatie. En dat is een kwestie van drukken op de grote blauwe knop “Publiceren” in WordPress. Of inplannen voor een later tijdstip.

Eindelijk. Het werk zit erop. De blogpost is gepubliceerd.

Nee hoor, bekijk het maar. Nu begint het werk pas. Na publicatie komt promotie, anders leest niemand het artikel. Op deze 6 manieren bijvoorbeeld. Maar zo zijn er nog veel meer manieren te bedenken. Hoe dat in z’n werk gaat lees je later. Wil je op de hoogte blijven van dit proces? Dan raad ik je aan om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Dan mis je niets!

Exit mobile version