Site icon Brand New Journey

6 tips bij het selecteren van de juiste website ontwikkelaar

website ontwikkelaar selecteren

Het wordt tijd voor een nieuwe website. Omdat er nu een antiek exemplaar online staat, zowel qua snelheid als qua uiterlijk. Omdat ‘ie gehackt is. Omdat je het gevoel hebt dat dat niet lang meer kan duren. Omdat ‘ie het op mobiel en/of tablet niet lekker doet. Omdat er gewoon nog geen website is, maar dat wel de hoogste tijd wordt.

Maar wie gaat die website bouwen? Dat neefje van die vriend van je, die heel handig is met de computer? Of toch beter dat gerespecteerde bureau met die hippe lampen waar je iedere dag langsrijdt? Wat je wensen en je budget ook zijn, de juiste webbouwer zit er tussen.

Wij zetten 6 tips voor je op een rij om rekening mee te houden bij de zoektocht naar jouw ideale webbouwer.

1. Bedenk het website-beheerplan

Misschien gek om over na te denken als er nog niet eens met de bouw is begonnen… maar de belangrijkste kwestie om vooraf goed over na te denken! Hoe vaak moet jouw website straks beheerd gaan worden, en wie gaat dat doen?

Denk hierbij aan de volgende beheertaken:

Wil je een website die eenmalig wordt gevuld met jouw verhaal en daarna zelden hoeft te worden bijgehouden? Dan heb je andere prioriteiten dan iemand die dagelijks zelf de website wil blijven aanvullen en bijwerken.

In het eerste geval heb je vooral behoefte aan een stabiele partij die je over een jaar gewoon nog kunt bellen of mailen. Waar je bijvoorbeeld een word-documentje met aanpassingen naartoe kunt sturen, die zij dan voor je doorvoeren.

In het laatste geval wil je dat het Content Management Systeem achter je website gebruiksvriendelijk, snel en betrouwbaar is. Dat je niet je 800-woorden-tellende blog ineens kwijt bent. Dat je dagen bezig bent met het zoeken naar hoe je ook al weer dat plaatje uitgelijnd krijgt.

2. Bepaal of je voor open of gesloten source gaat

Nerds, zoals je ze kent uit films en series, zitten veelal achter de computer. Maar wat doen ze dan zoal, in die tijd? Gamen, waarschijnlijk. Maar er zijn ook nerds die hun tijd en energie wijden aan het bouwen van Open Source CMS-systemen. Bekende voorbeelden hiervan zijn WordPress en Drupal. Doordat er achter de schermen veel mensen ontwikkelen aan deze systemen en iedereen zijn steentje kan bijdragen, blijven deze systemen rap met hun tijd meegaan. Nog een belangrijk voordeel: Open source is (grotendeels) gratis. De CMS-systemen zelf zijn dat sowieso, voor sommige plugins (uitbreidingen) wordt een vergoeding gevraagd.

Okee, de code is open, dus ook kwaadwillenden kunnen zien of er ergens kwetsbare stukjes code staan die een website met dat CMS te hacken maken. Maar daarnaast staat er dan altijd een groepje ontwikkelaars klaar dat, als zoiets aan het licht komt, dat snel voor je repareren. Sneller dan menig webbouwer, hoeveel techneuten ook, dat waarschijnlijk voor je kan doen.

Bij een open source website zit je niet vast aan een bepaalde webbouwer, en kun je op een later moment altijd nog wisselen.

Open source heeft dus voor- en nadelen. Aan jou om te bepalen of je de voordelen groter vindt dan de nadelen.

3. Bepaal of je voor maatwerk of een standaardoplossing gaat

Wil je dat jouw website echt een uniek stukje op het web wordt? Wil je liever quick & dirty (en cheap) naar een eindresultaat?

 

Als de webbouwer een standaardoplossing aanbiedt, is dat mogelijk tegen een aantrekkelijke prijs. Probeer echter ook uit te vragen hoe standaard die standaardoplossing dan is. Hoeveel ruimte is er als je iets net wat anders wil dan de standaard? Is dit redelijk in beton gegoten, dan bestaat de kans dat het eindresultaat net niet is wat jij wenst. De gewenste aanpassingen zullen onmogelijk zijn of alleen tegen zeer hoge kosten te realiseren.

Bij maatwerk heb je de vrijheid het precies zo te laten bouwen als jij het wilt. Ook dit is echter niet zonder risico’s: de ontwikkelkosten zijn hoger omdat de site volledig op maat voor je wordt opgebouwd.

4. Denk na over de web-toegankelijkheid

Ben je een (semi-)overheidsinstelling? Bied je informatie of diensten aan die ook voor mensen met een beperking bereikbaar moet zijn? Dan krijg je bij de bouw van je website te maken met digitale toegankelijkheid.

Er zijn richtlijnen opgesteld waarmee je kunt controleren of jouw website goed bruikbaar is voor iemand die bijvoorbeeld blind is of motorisch niet goed in staat is een muis te gebruiken. Niet iedere webbouwer kan bouwen volgens die richtlijnen, maar een goede webbouwer staat hiervoor open en kan hier wanneer gevraagd rekening mee houden.

De richtlijnen zijn overigens wel complex, en het naleven ervan tijdens de bouw en het controleren na afloop zijn vaak kosten verbonden. Hoe eerder in het traject je aangeeft dat je hier rekening mee wil houden, hoe beter de kosten binnen de perken en inzichtelijk gehouden kunnen worden.

5. Kijk vooruit, maar kijk ook terug

Als jouw website straks klaar is, wil je dat ‘ie lekker draait op de nieuwste smartphones en tablets. En dat ‘ie ook echt binnenkomt vanaf zo’n groot beeldscherm. Maar wat nou als jouw bezoekers je website juist bekijken op een ietwat verouderde smartphone of computer? Dan moet ‘ie ook gewoon werken, toch?

 

Bedenk dus van tevoren of jouw doelgroep misschien afwijkend surft dan de standaard. En als dat zo is, zorg dat je hier vooraf afspraken over maakt met je bouwer, om teleurstelling (en hoge kosten!) te voorkomen.

Weet je het niet zeker en heb je al een website? Installeer dan een statistieken-teller op je site en laat deze een paar maanden draaien. Je kunt dan precies zien hoe jouw bezoekers je website bezoeken.

6. Zoek voorbeelden van wat je wil en bespreek deze

Een tip om makkelijk te checken of je op één lijn zit met een webbouwer, is door voor het kennismakingsgesprek een lijstje met een aantal voorbeeldsites te maken en deze te bespreken. Let hierbij op welke feedback je krijgt:

Tot slot

In bovenstaande lijst hebben we onderwerpen opgenomen waar wij zelf tijdens websitetrajecten regelmatig mee te maken krijgen. Iedere website-wens is op veel vlakken redelijk gelijkwaardig maar ook op aardig wat vlakken juist heel uniek en specifiek.

Wil je gewoon een keertje komen sparren naar aanleiding van dit artikel? Plan dan een koffie-afspraak in. Wij vinden het leuk om met je mee te denken en beantwoorden graag de vragen die je hebt rondom de bouw van jouw website en het selecteren van de juiste bouwer.

Exit mobile version