Site icon Brand New Journey

Een nieuwe website: Alles wat je moet weten

Jij wilt een nieuwe website? En je hebt geen idee waar je moet beginnen? Dan is dit artikel voor jou! Onze experts delen waar je over na moet denken voor een succesvolle website.

Een website zet je namelijk niet zomaar even neer. Daar komt veel (denk)werk bij kijken. Het duurt namelijk ongeveer 50 milliseconden (dat is 0,05 seconden) voordat een gebruiker bepaalt of ze jouw website leuk vinden of niet, of ze blijven of vertrekken.

De vraag is dus: wat moet je allemaal voorbereiden voordat je een website kunt (laten) bouwen? Waar moet je aan denken? Wat is belangrijk?

1. Wat is het doel van de website?

Wij horen vaak: “Ik wil een nieuwe website.” Maar als we vervolgens doorvragen krijgen we zelden een echt doel te horen. Nog veel te vaak wordt het maken van de website als doel gezien, terwijl de website niet meer dan een middel is om het doel te behalen.

Maar wat zijn die doelen dan? Dit zijn een paar voorbeelden:

Zoals je ziet zijn dit hele andere doelen dan “ik wil een nieuwe website”. De tijd dat een website vooral een online visitekaartje was, is namelijk voorbij.

De website is een verlenging van jouw bedrijf. Een kanaal dat onder andere voor meer uitstraling, omzet, klanten, sollicitanten en/of informatievoorziening zorgt.

Lees ook ons artikel Wat is het doel van jouw website? voor een aantal voorbeelden van websites die duidelijk hun doelstellingen voor ogen hebben.

Doel duidelijk? Nu gaan we bekijken wie je wilt bereiken met je website.

2. Wat zijn de voornaamste doelgroepen?

Stel je voor dat de ideale klant jouw website bezoekt. Wat wil je dat hij als eerste ziet? Welke mogelijkheden heeft hij op jouw site?

Denk ook nog eens terug aan de belangrijkste doelen die je hebt geformuleerd in de vorige stap. Wil je jouw ideale klant vooral informeren en adviseren? Of wil je dat jouw klant direct een bestelling kan doen? Waar mag de nadruk op liggen?

Het bepalen van de doelgroep start met het stellen van simpele vragen. Zoals deze van Elja Daae bijvoorbeeld:

  1. Is jouw product of dienst geschikt voor zakelijke klanten, of voor consumenten?
  2. Richt je je op lokale klanten, regionale klanten, landelijke klanten, of internationale klanten?
  3. Is je product meer iets voor mannen of vrouwen?
  4. Leeftijd: welke leeftijdscategorie past bij jouw product? Tieners, dertigers, senioren, kleine kinderen (dus hun ouders)?
  5. Inkomen: past jouw product bij mensen met een laag, gemiddeld of hoog inkomen?
  6. Wat voor type mensen zijn het?
  7. Waar werken je potentiële klanten?
  8. Waar winkelen je potentiële klanten?
  9. Wat is hun opleidingsniveau?
  10. Wat is de gezinssamenstelling van je potentiële klanten?

Nu je inzicht hebt in de doelgroepen en de doelen van jouw website kun je door naar de derde en laatste stap.

3. Wie gaat de website bouwen?

Dat neefje van die vriend van je, die heel handig is met de computer? Of toch beter dat gerespecteerde bureau met die hippe lampen waar je iedere dag langsrijdt? Wat je wensen en je budget ook zijn, de juiste webbouwer zit er tussen.

Wij zetten 6 tips voor je op een rij om rekening mee te houden bij de zoektocht naar jouw ideale webbouwer.

  1. Denk na over het beheer van de website
  2. Voor welk content management systeem (CMS) kies je?
  3. Bepaal of je voor maatwerk of een standaardoplossing gaat
  4. Moet jouw website toegankelijk zijn voor iedereen?
  5. Kijk vooruit, maar ook terug
  6. Zoek voorbeelden van wat je wil en bespreek ze

In bovenstaande lijst hebben we onderwerpen opgenomen waar wij zelf tijdens websitetrajecten regelmatig mee te maken krijgen. Iedere website-wens is op veel vlakken redelijk gelijkwaardig maar ook op aardig wat vlakken juist heel uniek en specifiek.

Lees het hele artikel over het selecteren van een website ontwikkelaar voor meer informatie.

Een nieuwe website, en nu?

Je wilt een nieuwe website, om welk reden dan ook. En je hebt je ook nog eens voorbereid op de eerste drie stappen:

  1. Wat is het doel van je website?
  2. Wat is de voornaamste doelgroep?
  3. Wie gaat de website bouwen?

Nu is het tijd voor de volgende stappen. Benieuwd welke stappen dat zijn? Dat lees je in een volgende artikel.

Kun je niet wachten? Maak vrijblijvend een afspraak en we praten je graag bij.

Exit mobile version