Site icon Brand New Journey

Hoe schrijf je een blog? Dagelijks verse content

Hoe schrijf je een blog?

Hoe schrijf je dagelijks een blog? Ik zou het graag willen. Niet alleen omdat ik het leuk vind om te schrijven, maar ook omdat ik benieuwd ben of de verhalen die ik lees kloppen:

Toch is dagelijks bloggen niet iets wat me van nature makkelijk afgaat.

Sterker nog, ik struggle er mee. Het is namelijk niet niks om iedere dag interessante content te verzinnen en via mijn toetsenbord op jouw scherm te krijgen. Maar het wordt wel steeds makkelijker.

De afgelopen tijd heb ik veel geleerd van mijn Amerikaanse collega’s. Zij schrijven regelmatig over de combinatie contentmarketing en productiviteit.

Daar heb ik een aantal lessen geleerd, die handig zijn voor jou. Voor als je ook dagelijks wilt gaan bloggen.

Dagelijks bloggen: Tijd is de vijand

Ik hoor je al denken. Dagelijks bloggen gaat me echt niet lukken. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Hoe moet ik dat nog naast mijn normale werkzaamheden doen? Ik krijg dat toch niet allemaal in 24 uur gepropt?

Maar als ik het kan, dan kan jij het toch ook? Eens, bloggen is onderdeel van mijn werk. Maar voor Brand New Journey doe ik het ook naast al het werk dat ik voor onze opdrachtgevers uitvoer.

Sterker nog, ik pas de tips die ik verder met je deel ook toe op de opdrachtgevers waar ik voor blog.

Geen tijd, is geen prioriteit

Heeft het prioriteit dat jouw website meer traffic krijgt? Moeten er meer leads uit jouw website komen? Is het belangrijk dat jij jouw kennis gaat delen online? Dan heeft het prioriteit en dat betekent automatisch dat er tijd voor gemaakt moet worden.

Ik vind dat dagelijks bloggen zo belangrijk voor ons is, dat ik er tijd voor heb gemaakt.

Dagelijks blok ik anderhalf uur in mijn agenda, waarin ik schrijf aan onze blogs.

Dagelijks publiceren, niet dagelijks bloggen

Klein verschil, maar ik schrijf niet dagelijks 1 blog. Sommige dagen schrijf ik wel 3 blogs. Tenminste, ik rond die blogs dan af. Waarschijnlijk ben ik er al een paar dagen mee bezig geweest.

Iedere dag schrijf ik een stukje aan een aantal blogs. En iedere dag publiceer ik er 1. En omdat ik op sommige dagen wel 3 blogs afrond, betekent dat ik 3 dagen kan publiceren. Vervolgens werk ik op diezelfde dagen aan nieuwe artikelen.

Verzamel alle ideeën

Niets is te gek. Als ik bij de supermarkt in de rij van de kassa sta, krijg ik de raarste ideeën die ik kan verwerken in een blog. Deze ideeën sla ik direct op. In mijn geval doe ik dat in Trello.

Dagelijks vul ik de lijst aan met 10 ideeën. En die zijn lang niet allemaal even goed. Geloof me, ik scroll wekelijks door die lijst, er zit echt bagger tussen. Maar van die 10 dagelijkse ideeën zijn er toch zeker wel 3 bruikbaar. Daar kan ik dus wel even mee vooruit.

Het is echt belangrijk om deze lijst dagelijks aan te vullen. Als je op de dag zelf een onderwerp moet verzinnen, dan is het gedoemd om te mislukken. Vind daarom een systeem dat voor jou werkt.

Dat kan Trello zijn, net als bij mij. Maar ook Evernote, OneNote en Google Drive worden veel gebruikt. Joh, als jij het fijn vind om ze op een post-it te schrijven dan hoor je daar ook niemand over klagen hoor.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Iedere vrijdag selecteer ik de ideeën die ik de volgende week uit ga werken tot artikelen.

Ik pak de ideeën en maak een document aan in Google Drive. Vervolgens schrijf ik voor alle ideeën vast een inleiding en een conclusie. Vervolgens bedenk ik heel grof de titels voor de alinea’s.

Nu heb ik een outline, zodat ik later in de week direct aan de slag kan.

Verban alle afleidingen

Eenmaal aan het schrijven, dreun ik als een bezetene op mijn toetsenbord. Als ik in de flow zit, dan kom ik er niet meer uit.

Maar dan moet ik echt niet afgeleid worden. Daarom schrijf ik het liefst in de ochtend. Ruim voordat mijn collega’s komen. Ik sluit alles af. Facebook, Twitter, mail en alle andere afleidingen. Zo kan ik me volledig op het artikel concentreren.

Ik zoek zelfs niets op. Is er extra research nodig? Dan zet ik er ‘xxx’ en weet ik dat dat later nog een actie nodig is. Zo staat er heel snel een tekst op het scherm.

Iets anders wat mij ook heel erg afleidt is de spellingscontrole. Met al die gekleurde strepen in mijn artikel wil ik direct corrigeren.

Daardoor raak ik uit de flow. Daarom heb ik sinds kort alle spellingscontroles uitgezet. Die gaan later weer aan als de artikelen geëdit worden.

De koelkast en de laatste check

Na het schrijven zet ik het Google Drive document om naar WordPress met CoSchedule. Erg handig, alle opmaak en afbeeldingen worden uit het document omgezet naar een blog. In WordPress doe ik de laatste edit.

De spellingscontroles mogen weer aan en ik laat Yoast ook even kijken naar de vindbaarheid en leesbaarheid van het artikel.

Deze handige WordPress plugin checkt mijn artikel op moeilijk leesbare zinnen. Dit zijn de zinnen die korter of gesplitst kunnen worden.

Vervolgens krijg ik de leesbaarheid van het artikel terug. Mijn teksten moeten ‘goed’ zijn.

Na deze stijlcheck doe ik ook een check op spelling en grammatica. Dat doe ik door zelf kritisch naar de tekst te kijken. De spellingscontroles helpen daar natuurlijk bij.

Publiceren en promoten

Als het artikel klaar is dan wordt het tijd voor publicatie en promotie. Dit alles doe ik in CoSchedule.

In een volgend artikel deel ik mijn hele workflow. Met CoSchedule bespaar ik zeker een uur per blog qua publiceren en promoten.

Dagelijks bloggen is een uitdaging, maar de moeite waard

Tenminste, daar gaan we achter komen. In het verleden deed het veel voor mijn online aanwezigheid en vindbaarheid. En daar doen we het online toch voor?

Exit mobile version