Site icon Brand New Journey

Wat kost een nieuwe website?

Wat kost een website?

‘Goedendag, ik wil een nieuwe website, wat kost dat?’

Deze vraag krijgen we meerdere keren per week. Mijn antwoord is meestal:

‘Tussen de €1.000 en €30.000, maar laten we eerst eens kijken wat je nodig hebt.’

Meteen een goede richtprijs geven voor een nieuwe website is lastig. We moeten namelijk rekening houden met heel veel factoren. In dit artikel som ik er een aantal op.

Daarnaast leer je waar je over na moet denken als je een nieuwe website laat bouwen en vertel ik op welke punten je eventueel kunt besparen.  

Wat wil je bereiken met jouw nieuwe website?

We merken vaak dat mensen nog niet helemaal duidelijk hebben wat ze precies met een nieuwe website willen bereiken. Hij moet vernieuwd worden, de afbeeldingen zijn gedateerd, net als de techniek erachter, het aanbod moet uitgebreid worden, het kan allemaal wat overzichtelijker, en zo zijn er nog wel wat redenen te verzinnen. Maar het achterliggende doel is vaak nog niet duidelijk.

Een nieuwe website, dát is toch het doel?

Nou nee. Wij willen bijvoorbeeld weten of jij …

… meer wilt verkopen

… in contact wilt komen met nieuwe klanten

meer leads wilt genereren

… jouw doelgroep wilt informeren en inspireren

Er zijn namelijk mogelijkheden te over om die website in te zetten om jouw doel te behalen. Als jij het doel van je website duidelijk hebt, kunnen wij efficiënt voor je aan de slag.

Je wint tijd als je vooraf goed hebt nagedacht over het doel van jouw website en wie je wilt bereiken.

Vind je het lastig om dat doel onder woorden te brengen, of te bepalen wie je doelgroep is? Dan helpen we jou daar uiteraard bij, maar als we naar de kosten van een website kijken dan speelt dit wel mee. Heb jij dit hele verhaal al duidelijk voor ogen dan scheelt dat tijd en dus geld.

Hoe groot moet de website worden?

Het kost nou eenmaal meer om een grote villa te bouwen dan een basic hutje in het bos. Hetzelfde geldt voor websites.

Hoe groter en uitgebreider een website worden moet, des te meer geld het kost.

Wat wil je allemaal laten zien en vertellen op de website? Hoeveel pagina’s zijn daarvoor nodig?

Heel simpel: elke pagina die jij hebben wilt, moet ontworpen en gebouwd worden. En dan laten we hier de content (teksten, foto’s, video’s) nog even buiten beschouwing.

Kies je voor een WordPress template of ga je voor een uniek design?

Alle websites die wij maken, maken we in WordPress. Een open source CMS waar onze klanten heel gemakkelijk zelf ook in kunnen werken, als ze dat willen. Dus: dat ze niet voor elke kleine aanpassing Andrea hoeven te bellen. Maar dat ze zelf ‘achter de schermen’ van de website aanpassingen kunnen doen.  

Doordat we met WordPress werken, hoeft niet elke website duizenden euro’s te kosten. WordPress heeft namelijk talloze templates gemaakt. Er bestaat dus een hele bak aan sjablonen voor nieuwe websites.

Als je voor zo’n template kiest, liggen veel dingen al vast. Er is bijvoorbeeld al bepaald of er een header beeld komt en hoe groot dat is, hoe het menu eruit ziet, of er een plattegrond op de contactpagina komt. Kies je voor zo’n template dan scheelt dat in de kosten.

Wees niet bang dat je met een template een dertien-in-een-dozijn-website krijgt: er zijn zo’n 47.000 templates beschikbaar. Met jouw eigen huisstijl, kleuren, tone of voice en beelden komen we zeker weten tot de juiste uitstraling.

Daar zorgt onze art director Judith wel voor.

Welke functies wil je in de website terug zien?

Hoeveel jouw website gaat kosten is voor een deel afhankelijk van welke technische mogelijkheden je wilt hebben op de website. 

Denk bijvoorbeeld aan filters om bepaalde dienst of producten te kunnen filteren. Zoal we op de website van Jean Bâton hebben gemaakt.

Of zo’n rood bolletje dat aangeeft hoeveel openstaande vacatures of recente nieuwsberichten er zijn. Zoals op de website die we maakten voor HJ Advocaten.

Het ziet er simpel uit, maar er gaat best wel wat development-tijd in zitten.

Andere functies die complex zijn om te bouwen (en dus veel tijd kosten):

Met welke andere systemen wil je de website koppelen?

Stel: je bedrijf groeit als een malle, dus je bent naarstig op zoek naar nieuw personeel. Die nieuwe website moet er komen omdat je inmiddels meer diensten aanbiedt dan toen je acht jaar geleden begon. Daarnaast wil je hem heel graag inzetten om personeel te werven, en je wilt ze de mogelijkheid bieden via de website te solliciteren.

Als mensen hun brief en cv op de website uploaden, moet dat direct in je HR-systeem terecht komen.

Of als mensen hun contactgegevens achterlaten bij een download moeten die meteen in het CRM-systeem komen, zodat ze opgevolgd kunnen worden.

In beide gevallen kan er een koppeling gemaakt worden met die andere systemen. Dan gaan wij schakelen met die andere ontwikkelaars en hebben hun volledige medewerking nodig. Soms zitten die ontwikkelaars in andere landen, en hebben we te maken met andere tijdzones en regelgeving.

Je kunt je indenken dat dit valt in de categorie ‘dingen-die-tijd-kosten’.

Hoeveel tijd kun en wil je er zelf in investeren?

En last but not least is hier de grote winstpakker: hoeveel tijd investeer je er zelf in?

Het is heel logisch: Hoe meer jij zelf doet, hoe minder wij hoeven te doen.

Maar vergis je niet! Het kost heel veel tijd. Er bestaat niet voor niets een hele branche die zich bezighoudt met websites bouwen en online marketing.  

Als je een drukbezette ondernemer bent, is het maar de vraag of het jou lukt om in de avonduren nog catchy teksten te schrijven voor de website.  

Wees reëel. Maak een eerlijke afweging. Want als wij jouw website gaan maken en vervolgens drie maanden moeten wachten totdat de teksten klaar zijn, dan raken we ‘uit het project’. Je weet zelf dat als iets een tijd blijft liggen het ook extra tijd kost om het weer op te pakken. Zonde, maar dat is wel hoe het gaat in de praktijk.

Daarbij komt dat ‘leuk schrijven’ of ‘een paar foto’s selecteren’ toch vaak wat lastiger is dan je denkt. En dat het jou waarschijnlijk veel meer tijd kost dan onze vakidioten.

Maar wat kost het nou eigenlijk?!

Zoals je ziet zijn er een hoop dingen om rekening mee te houden voordat we jou een prijs kunnen noemen. Grofweg kun je rekening houden met deze bedragen:

€1000

Dat kost het om een kopie te maken van een bestaande website.

Voor €2500 …

… kunnen we een basic website maken waar je dan zelf alle content in moet zetten

€5000

Zijn de kosten voor een door ons ontwikkeld template, met wat maatwerk voor de homepage. De content voeg je zelf toe. Het resultaat zie je op de website van Forena.  

Vanaf €7500 à €10.000 …

… kunnen we een maatwerk website voor je designen en bouwen. Wil je dat we ook de teksten schrijven en de fotografie verzorgen? Dan gaat de prijs omhoog.

Gratis tip

Aan de variatie in de prijzen kun je wel zien dat er eindeloos veel mogelijkheden zijn en dat er vaak ook wel manieren te bedenken zijn om dingen goedkoper te doen. Een van de beste manieren is om klein te beginnen.

Een website hoeft niet meteen top of de bill te zijn. Zeker als daar jouw budget nog niet naar is. Dan nog maar even geen uitgebreide fotoshoot, of hele toffe beeldbewerking. Zoals het voorbeeld hier beneden waar Judith fotografie en illustratie samenvoegde. Check de website van Patentwerk om alles te zien.

Het is ook prima om te beginnen met een basic website. Zo leren we elkaar kennen, kunnen we zien wat werkt, of we de juiste snaar raken en of we jouw doel behalen. Uitbreiden kan altijd later nog.

Benieuwd wat jouw nieuwe website gaat kosten? Laat dan een bericht achter en ik bel je terug.

Exit mobile version